Pokusů o útěk už tady bylo několik.
Některé byly zdařilé, některé né tak docela. Některé byly
vykonány na půl, některé byly pouze v mé mysli. V nedávné době
mi opět v hlavě utkvěla myšlenka na Anglii. Nevím co mne tam
furt láká. Asi je to jistá „odloučenost“ od kontinentu. Možná
to je jiná kultura, možná za tím může být cokoliv jinýho. Cíl
byl tedy jasný. Pálení mostů je v mém životě jaksi na denním
pořádku, i když.. tentokrát se mi opravdu moc nechtělo. Jsou za
tím fajn chvíle. Jistý způsob utěšení mé mysli. Přesto jsem
to udělal a s batohem opět u cesty stál. Stalo se to. Předal jsem
při svítání Fenče knížku, na který mi fakt záleží. Vlastně
jsem tady tak nechal kus sebe. V té knize je totiž ukryto něco, co
nedokážu slovy popsat. Je to prostě veledílo! Předal jsem jí ho
a upaloval jsem rovnou na místo odkuď stopuji do Ostravy. Štěstí
se projevilo během dvou minut. Staví mi chlápek v malým autě.
Nasoukám na zadní sedačky batoh a vyrážíme do Ostravy. Je to
vědecký pracovník. Má taky dost procestováno a celou cestu
vedeme zajímavou debatu o cestování. Nabízí mi snídani. S díky
však odmítám, neb jsem byl najezen a napojen ještě od mámy.
Vyhodil mne v Ostravě v centru a loučili jsme se s tím, že se na
cestách někdy třeba potkáme.
Ostravou prosvištím tramvají na
černo jako obvykle. Vyskočím u IKEA obchoďáku a s dobrou náladou
si to šinu rovnou na místo odkud stopuji na Brno. Ceduli osvětluje
sluníčko, můj zrak však také. Nemohu vidět gesta řidičů,
špatně se mi čtou poznávačky a ještě hůře se mi hledí
vstříc cestě. Za hodinu a něco mi zastavuje polský kamion.
Paráda! Chlápek ve Volvu mne dnes odveze z Ostravy až do Brna. Po
cestě mne obdaruje jablky a hruškami. Tak mu moc děkuju. Vyložil
mne v Brně na Vídeňský, což není zrovna šťastný – ale je
to mnohem lepší než nic. Na místo činu směr Praha se dostávám
až někdy za dvě hodiny. Nemám moc rád velký města. Vždycky se
zaseknu a pak to stojí za nic. Brno je jasným příkladem. Naštěstí
se dá načerno dojet do Bosonoh a pak už se ty dva kiláky na první
pumpu prostě musí dojít. Pumpa je to sice malá, ale obvykle z ní
odjedu. Pravidlem je, že téměř pokaždý je to v kamionu.
Tentokrát tomu nebylo jinak. Nebylo by to zvláštní, kdyby mne
řidič neoslovil sám a kdyby jeho kamion nenesl Iránské značky.
Karim, to je řidič z Iránu, který mne pohostí hned v úvodu
čajem. Iránský kamion, Iránec, čaj a svezení až do Prahy?
Výjimečnosti se meze nekladou. Po cestě neposlouchá hudbu. A do
Prahy se kodrcáme 4 hodiny. Nebylo to popravdě úplně výjimečný
svezení, přesto jsem však Karimovi daroval jednu pamětní minci s
Karlem IV. Nechával jsem si ji pro někoho opravdu výjimečného,
ale tu chvíli jsem vycítil teď. Do zápisníčku na čísla si
zapsal i mé. A kdybych byl v Iránu, pohostí mne.
Na D5 v Rudné u Prahy se to pomaličku
začínalo hemžit ženami, které se prodávají za peníze. Tma
pomaličku ale jistě pohlcovala poslední paprsky slunce na nebi a
já se dostával trošku do skluzu. Můj cíl byl dnes Plzeň,
nikoliv Praha! Stopuji a z posledních sil se snažím dostat do
Plzně. Stojím už jen pod lampou s cedulí a reflexní vestou a
doufám. Staví mi ženská s chlápkem v oktávce. Do Plzně!
Paráda. Sice někam na Doubravku, ale ve výsledku je to jedno
protože svůj stanovený cíl splním. Do Plzně přijíždím někdy
ve 21.h. Což znamená dobrých 13 hodin na cestě. Na druhou stranu
bilance vozidel není zas tak strašná. Čtyři auta. Z toho dva
kamiony. Potkávám se v Plzni s K a T. Vyzvednou mne u místního
obchoďáku a rovnou jedeme k T. Kde mne čeká práce na jejich
nefunkčních noteboocích. Snažím se s nimi udělat co zmůžu.
Večeřím dvě bagetky. A v průběhu práce se loučím s K. Která
odjíždí domů. Dává mi nějaký drobný abych ráno mohl
dorazit. Má semnou nějaký plány, který se ji den poté daří i
splnit. Vůbec mi to nevadí. Roztrhaná duše má to ještě snese.
Nakonec to bylo vcelku v pohodě. Dalo by se říct, že jsem si to
celkem i užil. Čtvrteční podvečer a já opět stál u cesty. Cíl
byl stále jasný, ale kdyby mi někdo řekl že se stane to co se
stalo, neuvěřím. Ve Slovanech stopuji náklaďák rovnou až do
Frankfurtu. Chlápek je supr a máme vesměs podobný život. S tím
že on je teda o nějakých 15 let starší. V jeho kamionu už
usínám. Když mne budí, že jsme na místě. Vykládá mne za
Frankfurtem na odpočívadle. V dáli září letadlo. A já ulehám
na most nad tratí pro vysokorychlostní vlaky ICE. Ráno mi dělají
budíček.
Osvětlený místo, cedule jasná odjedu?:) |
Ze spacáku se mi moc nechce. Cítím
jak je vlhký. Padla na něj rosa. Snažím se ohřát si vodu na
čaj. Snažím se zahřát. Nakonec stejně jako motýl, tak i já se
v plné kráse vyhrabu z té kukly. Nebe stále halí tma, je něco
kolem půl šestý. Věřím ve své štěstí. Vybírám si
osvětlený výjezd z parkoviště. Po 45 minutách mi staví kamion.
Česká SPZ, Ústí nad Labem? Paráda. Zdravím krajana rodnou řečí
a on s údivem jenom vyhrkne: „Ty mluvíš česky?!“ Kamioňák
Standa mne protáhne po A3 až do Antverp. Dokonce mi i opět dokáže,
že česká pohostinnost začíná za hranicemi naší země. Nakrmí
mne houskama, ředkvičkama a ještě mi na sebe dá číslo s tím
že by mne svezl, když budu chtít. Že jezdí docela často a furt
někde po západě. Loučíme se na benzínce a já spěchám na
výjezd. Přecijenom je pátek odpoledne a já bych nerad strávil
víkend někde na benzínce. Staví mi asi třetí auto. Je to nový
Mercedes. Starý chlápek. Bágl schovám do kufru a můžeme jet. Na
ceduli stálo Gent a tak jsem počítal že pojede mým směrem.
Nejel. Belgie je ale naštěstí tak malá, že to je vlastně celkem
jedno. Po cestě mi nabízí oběd. Neodmítám. Jedeme na oběd do
Holandského města Sluis. Zve mne na výborný steak v nějaký nóbl
restauraci. Nejsem na to vůbec oblečen. Mám kalhoty mírně od
bahna a tak jediné co mne reprezentuje v dobrým je znalost slušného
stolování.
Po obědě následuje menší objížďka
města, preferoval bych tedy spíše procházku ale chlápek byl už
v porkočilejším věku a zřejmě zhýčkán pohodlím svého
povozu. Poté jsme vyrazili do Knokke. Takový Beverly Hills Belgie.
Samý obrovský vily. Nádherný. Golfový klub. Pláž. Obří
kasíno. Tomu říkám místo. Freud mne odvádí do svého bytu.
Nehledal jsem za tím nic špatnýho. On měl však jiné představy.
Lehký flirt přešel do přímé nabídky. S úsměvem odmítám a
raději bych pokračoval v cestě. Omlouvá se. Nakládá mne opět
do auta a míříme směr Brugge. Po cestě mne chce ještě vyložit
na nějakým odpočívadle pro trucky, ale chtěl bych raději k
dálnici. Prej je to tam malý a já nevím co ještě. Kecal.
Benzínka je obří, parkoviště také. Jeho zájmem bylo, abych u
něj mohl přespat. Klidně bych přespal, měl hezkej byt a myslím
že bych se neměl špatně. Bohužel však, očekával i to co bych
mu já dát nemohl. Rozloučili jsme se a já mírně rozrušen
pokračoval v cestě. Když jsme přijížděli, čekal tam další
stopař. Respektive rozmlouval s nějakým řidičem, který ho
nakonec vezl. Benzínku okupuje ale i další stopař, nějaký Ir.
Zdravím ho a chvíli si povídáme. Říká, že má špatnej den.
Tak mu „propůjčuju“ trošku štěstí. Loučíme se s tím, že
se určitě potkáme na lodi. Zní to strašně, ehm... Poeticky? Na
lodi. Jako za starých časů, dobrodruhů, mořských korábů a
cestování po moři. Ještě s Irem na lodi. Chvíli o tom
přemýšlím. Z přemýšlení mne však vytrhává Dánský kamion.
Veze ho nějaký Bulhar, se kterým mluvím rusky. (Cože, já mluvím
rusky?) Říká mi, že jsem Lukas Kolumbus. Dává mi pět liber a
omlouvá se mi že mne nemůže vzít do vlaku přes Eurotunnel. :(
Vyhodí mne někde u odbočky na loď a tam se rozloučíme protože
on jede na „vagzal“ a já mám jít na „koráb“. Vesnice
vedle Calais. La Pidou. Obří truck stop a obchoďák. Snažím se
najít nějaký jídlo, protože vím že ho ještě budu potřebovat.
Ale truhlice jsou schovány.
Jak vznešeně se to místo nazývá, až vznešené není... Je to vlastně díra, kde končí lidská svoboda. |
Do Calais je to něco kolem 5 km. Mapy
na zastávkách mi pomáhají se orientovat. Po cestě vidím střet
dvou motorek. Naštěstí nic vážnýho. Jsou jenom v šoku. A
nerozumí mé angličtině. Na pomoc přichází nějaký frantík a
tak beru batoh a raději jdu dále. Po cestě potkám kočičí mámu
s koťaty. Celé křoví mňouká! Míjím davy černochů. Přicházím
do přístavu a hledám vstup k „ticket office“ nakonec jsem tak
zmatený že vlezu do vjezdu pro náklaďáky. Je mi to jedno. Staví
mi nějací chlápci v autě a vysvětlují mi že tudy opravdu nee.
Takže se zase vracím a hledám jinou cestu. Nakonec ji nacházím a
do Ferry terminálu přicházím někdy kolem půl jedenáctý večer.
Několik lidí se tu kroutí už na zemi. Myslím že přesně vím
kde dnes budu spát. Neváhám a jdu si najít místo se zásuvkou.
Za vytrínou s modely lodí, které křižují mezi Francií a Anglií
nalézám supr místo. Doslova se svalím k zemi a modlím se ať noc
přežiji ve zdraví. Nakonec mne budí jen lidi co se chodí dívat
na lodě, trajekty plují snad přes celou noc. Restaurace u jejiž
vstupu ležím je také otevřená. Nu což, není zbytí. Ráno se
snažím dostat k silnici na který bych mohl stopovat auta. Ale moc
jich nejezdí. Terminál je stále rozespalý. Mluví na mne jen
nějaký chlápek, který si furt chce opisovat nějaký „top up
code“ do mýho telefonu. Tak mu vždycky pomůžu. On poděkuje a
zase zmizí. Zmizí s tím, že jeho telefon je bohatší o dvě
eura, který mu někdo poslal. Další noc tady trávit nechci. Lidi
čekající na falešný pasy, hromada imigrantů v nelegálních
táborech. Odpoledne se nakonec rozhodnu, že to otočím. Něco mne
táhlo zpátky. Zpátky? A kam?
Na značkách v Calais stálo, ať zde nestopuji, ať nedělám to a tamto. Udělal jsem to. A jak to dopadlo? Skvěle! |
Otáčím se a vyrážím po tisíce na
kruhový objezd, který se nachází pod dálnicí vedoucí do křtánu
celníků. Kruhový objezd na kterém se vždycky vytvoří kolona
vozidel s každou přijíždějící lodí. A že jich bylo. Stopoval
jsem vlastně jenom chvíli. Zastavilo mi anglický auto. S cedulí:
„Brussel“ jsem se řítil k oknu řidiče. Ptám se jestli si
mohu hodit bágl na zadní sedačky. Můžu. Ale nejdou nám otevřít
dveře. A tak batoh hážu do kufru. V průběhu se mne řidička
anglicky zeptá, odkud že to jsem? Odpovídám že z ČR. Na což mi
v češtině odpoví: „Děláš si prdel?“ No, nedělal. O
třináct hodin později jsme byli už v Plzni. Po cestě jsme
udělali dobrej skutek v podobě svezení holandskýho stopaře, což
se nám potom vlastně vrátilo když nám pomáhala tlupa opilých
dodávkářů na benzínce u Norimberka. Po cestě jsme už jen spali
na Rozvadově v autě. Eva mne vyhodila v Plzni, kde jsem akorát tak
dostal opět depku. Nikdo nestál o mou společnost, tak jsem vyrazil
dál. Na Rokycanský v Plzni mi zastavil kamioňák Martin. Měl jsem
s ním původně jet do Prahy, ale náhodou jsme to vzali přes
Poznaň. Po cestě mi koupil hambáč a hranolky s colou v MCD, ale
aby to nebylo blbý tak řekl že mu to tam dali nějak navíc. Asi
mu bylo blbý zvát stopaře na jídlo. Na druhý den mne vyhodil v
Plzni a já se stihl vidět s Evou a Ondřejem. Eva mne nechala
ustlat si na její druhý posteli a André mi donesl opět kávu.
Ráno jsem Prahu opouštěl brzy. Po klasickým kodrcání po D1,
průletem přes Brno a svačince s kamioňákem jsem dorazil do
Ostravy. Čekal jsem vysvobození od pantáty, ale ujala se mne kamarádka Ema. Mohl jsem spát na obrovským gauči v nádherným pokoji. Miluju starý byty a Ema zrovna v takovým bydlí. Stihli jsme spolu najít i večeři, kterou pak se svou ségrou připravily. Pozvala mne na pivo do hospody, do který jsem moc nikdy nechtěl jít a nakonec jsem zjistil že je super. No a tímto tedy po týdnu objevil jsem se v Karviné. Za sebou jsem měl 3 500 km. Mnoho zážitků,
jak je vidno. A hlavně ten „zvláštní“ pocit, který tak nějak přetrvává.
Čechy nás přivítaly mlhou, značilo to snad následující smutnění v Plzni? |
0 comments:
Okomentovat