Mnozí z Vás určitě už někdy v rámci nouze, nebo v rámci
možností svého uplatnění přemýšleli o práci v nějakém super/hypermarketu.
A určitě si říkáte, jaká taková práce bude? Mnoho lidí si určitě řekne, že to
bude pohodička, že si třeba sednou za kasu a budou kasírovat nakupující lidi.
Někteří si představí vybalování zboží, jako jednoduchou a pohodovou práci.
Dokonce už jsem slyšel i názor, že dělat skladníka v supermarketu je
pohodička, kafíčko a cigárko. Tak bych Vás moc rád přivedl trošku do reality a
pověděl Vám svou zkušenost a pohled na věc. A věřte, docela Vám to rozšíří
obzory.
Příjmací proces
Někdy koncem června minulého roku, zrovna když jsem neměl
práci se mi rozezvonil telefon. Hovor jsem přijal a v rámci něho jsem se
dozvěděl o tom, že by o mne někde byl zájem. Na pozici, na kterou jsem psal
snad před měsícem. Docela dlouhá doba, na to dostávat pozvání na pohovor, že?
Říkal jsem si, zrovna nemám práci, někde po mne touží a nabídku jsem přijal byť
jsem si určil datum pohovoru já, protože jsem se zrovna chystal na cestu mimo
Prahu. Za pár dní nadešel čas a já se pomaličku blížil jednomu pražskému
supermarketu. Nic velkýho, celkem malej supermarket uprostřed sídliště.
Dojezdově byl od mého bytu vzdálen asi půl hodiny, což nebylo tak strašný. Šel
jsem se ohlásit, jenže. Komu se chcete v supermarketu ohlásit, když tam
sedí ženský na pokladně, někdo je za pultem se salámy a nikdo jiný se tu téměř
nepohybuje? Tak jsem chvíli chodil po obchodě a čekal na vhodnou příležitost
někoho zastavit a nechat si zavolat vedoucí. Ha! Odchytávám nějakou starší paní
odcházející z lahůdek. S ruským přízvukem mi oznamuje, že mi vedoucí
teda zavolá. Heuréka! O chvíli později ze zázemí vychází menší paní asi kolem
čtyřicítky a vítá mne. Stručně se představujem a odcházíme do zázemí.
Tohle bude snad poprvé v životě kdy se ocitám v zázemí
takového obchodu. Postupně procházíme vcelku malým zázemím. Krátká procházka je
doprovázena výkladem kde co je a krátkým nahlédnutím do kanceláře mého možného
zařazení. V hlavě si říkám: „Super, je to malý, skromný, je tam moc papírů
a hromady dodacích listů, ale celkem dva slušný počítače.“ Jsem pozván do
kanceláře manažerky/vedoucí kde usedáme ke stolu. Dostávám krátkou instruktáž o
tom co pozice na kterou jsem žádán obnáší a kolik na této pozici budu dostávat
peněz. Na rovinu, všechno bez jakýchkoliv nejasností. Rozhovor se otočil směrem
ke mně a byla mi položena klasická otázka, jestli se mi to líbí a jestli mi
není něco jasný. Vzhledem k tomu, že jsem práci potřeboval jako sůl tak
jsem souhlasil. Přijal všechny fakta a následovalo nečekané. Byl jsem poprosen
o to abych nachvíli šel ještě na prodejnu a prošel si jí, že si vedoucí zařídí
hovor a hned se mi bude věnovat. Když si mne o pár minut později vyzvedla, tak
mi oznámila že by mne brala. Jestli mám ten stejný názor i já. Souhlasil jsem. Výběrové řízení bylo u konce a já seděl v kanceláři
manažerky a sepisoval s ní nástupní dokumenty.
První menší zádrhel začal s mým vzděláním, ale ten byl
hned efektně vyřešen a HR oddělení nemělo vůbec žádný problém s mým zařazením
do managementu supermarketu. Ha! Win! Opět jsem porazil systém, který je
obvykle nastaven nekompromisně. Ale tento úspěch vystřídal zádrhel číslo dvě,
ten už teda nebyl zrovna díky mne ale spíše díky proceduře HR oddělení
společnosti, které udávalo nejbližší datum nástupu od zaslání nástupních
dokumentů. Měl jsem před sebou dalších 14 dní bez práce. Ale i tento zádrhel
jsme rychle vyřešili, především proto že jsem zařídil všechno v den odeslání
dokumentů na centrálu a že jsme trošku popohnali človíčka z HR, který
dostal můj nástup na starosti. Dostávám den předem echo že 1. (né 12. jak byl
původní záměr) si musím vyzvednout na centrále smlouvu a nástupní dokumenty
potvrzené HR administrátorem a můžu nastoupit na první směnu.
První směna
Dle instrukcí s předešlého dne můj první pracovní den
vlastně začíná někdy v 9.00 na centrále, kde se setkám s HR administrátorem
(později jsem zjsitil že s administrátorkou) . Rychlé setkání na vrátnici,
obdržel jsem neprůhlednou A4 obálku s papíry a byl jsem vyslán přes celou
Prahu na svou „prodejnu“. Trošku jsem se loudal, abych tam nebyl moc rychle.
Takže jsem jel tou nejdelší možnou trasou jakou jsem mohl jet. Měl jsem
neskutečný stres. Nechtělo se mi tam, protože nesnáším to seznamování a
prosazování v novém kolektivu. Na prodejnu jsem dorazil, před ní jsem si
pořádně oddechl a vrazil dovnitř. Šel jsem rovnou už na drzovku dozadu do
kanceláře manažerky. Lehké zaklepání, pozdrav a sebevědomé: „Tak jsem tady, v plné
své kráse!“. Během hodiny jsme stihli s manažerkou
dovyplnit to co na HR připravili, podepsat smlouvy a ještě se mezitím seznámit
s aktuální směnou. S pokladními, prodavačkami a dokonce i s nějakou
brigádnicí z lahůdek. Dostal jsem první úkol. Do ruky mi byla vražena věc,
kterou jsem v životě snad neviděl. Byla to nějaká Motorola symbol, ze
které na mne nostalgicky dýchl Windows mobile. „Tohle je percona.. půjdete
semnou na prodejnu a ukážu Vám jak se kontrolují ceny.“ Wow, já měl za to že
těmhle věcem se říká terminál ale v pohodě. Jdem na to. Zcela primitivní
úkol se nakonec ukázal jako krutě monotónní a hrozný. Bože. Píp. Píp. Píp. Píp.
Dobrá cena? Dobrá cena. Píp. Píp. Na hovno. Kurva. Píp. Píp. Špatná cena. Píp.
Aaaa… zešílím! Do toho, občas dotazy někoho z nakupujících, hnus. Bože.
Občas to nešlo ani začíst. V hlavě mi zní: „Tohle je ta kancelář kurva?!“
V 17.h končím. Jdu slavit své narozeniny.
Školení (ne)školení
V dalším týdnu jsem byl poslán na školení. Byla mi
vybrána prodejna na okraji Prahy, pěkně až na konečný tram. Instrukce zněly
jasně, zítra ráno se nahlašte u paní K. v 6:00. Ok. Umřu, ale budu tam.
Ráno rozespale kráčím městem, ulice jsou prázdné a až na pár nešťastlivců,
kteří také mají asi od 6.h stojím na peroně na Náměstí Míru. Jedu na Skalku. Na
Spojovací. Hledám tu prodejnu. Buším na dveře na rampě. Jsem uvítán přímo paní
K. je to má kolegyně na stejné pozici jakou budu brzy obsluhovat já. Paní v letech,
s příjemným hlasem. Prováděla mne následující týden světem administrativy,
účetnictví, personálními záležitostmi, skladovou evidencí a dalšími procesy,
které brzy budu mít pod palcem i já. Učím se velmi rychle, prostředí je
příjemné. Velká prostorná kancelář s okny, obrázky. Vše je urovnané, na svém
místě a hlavně je tam klid. Na prodejně trávíme minimálně času, pouze ráno,
před otvírací dobou kdy kontrolujeme chybějící zboží a skenujeme jej pro účely
jeho doplnění, či zjištění jeho nedostatku. Poté už nás čeká jen kancelář,
čerstvý vzduch z otevřených oken a vcelku pohodová práce v tempu,
které si určíme. Padla obvykle kolem 14.h. Jestli takhle bude vypadat můj
pracovní den, budu vcelku spokojenej. Všichni „podřízení“ se chovají s úctou,
občas příjde o něco poprosit brigádnice, občas nějaký to razítko. Jo. To by šlo.
Za týden ani né, jsem se naučil snad vše potřebné pro své samostatné fungování.
Jsem neskutečně chválen a je na mne vzhlíženo jako na největší úspěch paní K. v předání
znalostí novému pracovníkovi . Poslední den dostávám číslo na paní K. a pokud budu
mít jakýkoliv problém, mileráda mi poslouží jako pomoc na telefonu. Moc děkuji
za všechny informace, postupy a všechno co mi předala. Odcházím nerad.
Návrat do reality domovské prodejny
Další dny už funguji sám na sebe. Zcela jiné tempo. Zcela
odlišné podmínky a požadavky. Mám pocit, že na mou osobu je kladeno mnohem více
práce než je zdrávo a že dělám i to co vlastně není v mé kompetenci.
Začínám si uvědomovat, že tohle je můj začátek a že je na mne co si připustím k tělu
a budu to dělat – jako že to na mne někdo hodil a nebo na co se vyseru a nechám
to na tom, kdo mi to chtěl hodit na hlavu. Bohužel jsem moc dobrák a přijal
jsem snad vše co mi bylo dáno. Což sice vyústilo v to, že jsem byl velmi
váženým v kolektivu a že ženský si
mne velmi rychle oblíbily, ale měl jsem denně tolik starostí, že jsem myslel že
mi praskne hlava. Najednou se padla v 14:30 nekonalo snad ani jednou. Dámy
si mne velmi vážily a po čase – co jsem je naučil jejich úkoly plnit
efektivněji na mne přestali své úkoly přesouvat a byly schopny se samy ujmout
svého břemene. Samozřejmě když byly v pressu, tak jsem jim milerád vypomohl,
pokud mi to čas dovolil.
Začal jsem bojovat s timemanagementem a snažil jsem si
utvořit denní pracovní rozvrh. Časové termíny byly nekompromisní a pokud práce nebyla
do té a té hodiny hotova, byl průser. Byl průser s objednáváním, byl
průser s účetnictvím, byl průser. Buď se to projevilo tak že Vám volal
dodavatel, že nemáte objednávku, nebo někdo že není něco hotovo a nebo ta ehm,
ježibaba hlavní „nadřízená“ všech na mé
pozici, s tím že ani nepozdravila a rovnou mne seřvala že něco není a mělo
to být. Bože. Nesnáším tuhle preciznost. U některých věcí jsem ji nedokázal
pochopit. Třeba u reportů o myších na prodejně (stejně tam žádný nebyly) nebo u
třeba reportů tržeb za minulý den, které jsme zpracovávali do Gdocs. Po čase jsem zjistil, že některé časové
termíny vlastně není uplně nutno dodržovat a že se můžu občas – docela slušně
zpozdit. Za čas jsem si vybudoval svůj systém práce, který mi efektivně pomáhal
zvládnout denní nápor administrativy. Dokonce jsem stíhal i svačit v čas k tomu
určený. Dokonce jsem si stihl odskočit na cigáro na rampu se skladníkem –
mimochodem tenhle člověk mne tam hodně bavil, byla s ním neskutečná prdel
a jako jedinní dva chlapi v celým ženským kolektivu jsme si to tam pekelně
užívali. Vtipy. Poznámky co pochopí jen chlapi a všechno možné okolo. Trošku
mne mrzí, že jsme spolu nestihli zajít na to pivo. Co jsme furt domlouvali. Jenomže
můj systém dost často narušovala jedna kolegyně – team leader (ve svý podstatě
má podřízená) nesmyslnými úkoly, které nebyla schopna sama splnit – protože byla
líná veš! Několikrát jsem se s ní musel pohádat a ukázat jí, že semnou
bude muset jednat trošku jinak než se svými podřízenými. To byla ženská, která
asi moc nepíchala a tak si to vybíjela na lidech kolem sebe. Byla hnusná,
jízlivá a až nepochopitelně vysazená proti mně. Což jsem po čase pochopil,
protože ona se z toho jejího místa obyčejný prodavačky s privilegiem velit,
chtěla zahrabat v kanceláři, ale přišel jsem já, mladej a to místo jí
pěkně zabral. Dalším narušitelem mého systému byly adhoc úkoly od vedoucí –vybalte,
vyložte, přemístěte, pomožte, změňte. Není skladník, vyložte kamion. A tak jsem
zjistil, že vlastně můj systém je k hovnu a že jej není možno dodržovat
když je na směně píča podřízená a k tomu vedoucí, co potřebuje mít vše
nejlépe hned hotovo, bez ohledu na to co děláte. Chyby, chyby, chyby, chyby, I
to vznikalo, když jsem musel odbíhat od rozpracované objednávky. Místo 180
rohlíků, 180 beden rohlíků. Takže místo 180 rohlíků, objednáno 1800 rohlíků. A
tak dále. Chyby v účetnictví, který se nedali vyřešit jinak než zdlouhavým
voláním do Polska, kde jsem s polákama musel řešit svou chybu, tak aby
seděly dokumenty, aby nepičovala banka, aby nebyl problém v trezoru. Takže
pak bylo chybiček pěkná hromada.
Ostatní zařazení – skladník, prodavačka, pekař apod.
K ostatním pozicím bych měl také pár slov, skladník
není zas tak v pohodě pozice protože se nezastavíte. Sice si dáte tu
pauzičku na kafe, na cigárko ale mezitím to dá pěkně zabrat. Jako skladník se
člověk stará o široké spektrum věcí. Doplňuje nápoje, piva, stará se o výkup
lahví o jejich evidenci, o objednávání nápojů/piva. Jednání s obchoďáky/doplňovači
s nealka/alka, stará se o sklad, naskladnění/vyskladnění. Takže je to
námaha, do toho obvykle plní i úklidový věci a občas nějaký ten ad hoc od nadřízených.
Prodavači ti to nemaj taky zrovna lehký, práce na kase je vcelku vyčerpávající –
obzvláště tedy po tom, co se musíte starat o své oddělení, protože tam něco
není v pořádku. Třeba smrtelná kombinace je zelenina+pokladny. To se s prominutím
z práce poserete. Budete se starat o sklad zeleniny, o krájení, vážení,
čerstvost, jakost, kraviny, úklid a mezitím budete lítat na pokladnu čumět na
xichty nasranců co stojí v řadě a chcou už konečně zaplatit. V pekárně
má člověk celkem klid, teda, pokud není před otvíračkou a nemusí rychle
zpracovávat přicházející pečivo, k tomu rychle péct předpečené pečivo a
ještě k tomu se starat o to aby byly ceny ok. Každopádně je to hodně na
hlavu, bude Vás to pravděpodobně vyčerpávat nejen fyzicky ale taky hodně psychicky.
Protože jakmile jste, jak jsem říkal: „na bojišti“ tak Vás dokáže nasrat
kdekdo. Debilní dotazy zákazníků. Důchodci co si chcou povídat zrovna když něco
musíte rychle udělat protože – nadřízený. A já nevím co ještě.
Suma sumárum
Závěrem tedy, pokud chcete dělat za vcelku malý peníze a
přitom mít nervy na špacír, denně se tam (ne) těšit a mít občas fajn a občas
úplný kretény kolegy, tak je supermarket to pravý kam zamířit. Jistě Vás tam
zaměstnaj a milerádi Vás naučí tomu jak respektovat autoritu nadřízeného –
tedy, pokud mu zrovna nenadáváte do pičí a kurev mezitím co je otočenej zády.
Budete mít občas nasráno v kalhotech, protože Vás můžou téměř rychle a
snadno vyhodit za to že se na někoho blbě podíváte. A nebo vlastně, všechno je
o lidech. Takže kdyby tu práci nadřízených občas nedělali lidi co by jste
nakopali, zákazníci by nebyli nasraní z domů a nesnažili se Vám tu práci
co nejvíce znepříjemnit a kdybychom vlastně byli všichni víc v klidu, tak
by se to dalo i krásně přežít a bylo to i fajn, v pohodě. Já jsem tu práci
ukončil z několika důvodů a to i přesto, že jsem měl slušně nakročeno na
menší povýšení (všiml si mého „talentu“ districtmanager) a to protože jsem
nezvládal práci od 6.h ráno, to že jsem neustál to neustále tempo s bičem za
zády, to že jsem byl na ten dril neadekvátně ohodnocen a vůbec, mé rebelství by
stejně brzy někoho nasralo a letěl bych jak špinavý prádlo.
0 comments:
Okomentovat